در سال های اخیر که کاربردهای فناوری روز به روز در زندگی مردم پررنگ تر میشود فرصتی برای برخی افراد سود جو ایجاد شده تا تجارت پوچ و دروغین خود را با نام فناوری در سایه ناآگاهی مردم توسعه دهند
با کمی جستجو در بازار و مراکز تجاری متوجه می شوی اجناسی که به گفته فروشندگان با فناوری نانو تولید شده اند فصل دارند، تابستان و اوایل زمستان بیشتر از هر زمان دیگری بازار پرسودی را رقم می زنند. اواخر زمستان و زمان خانه تکانی بازار پر می شود از دستمال هایی که فروشندگان آن را دستمال جادویی یا نانویی می خوانند. می گویند این دستمال ها بدون نیاز به مواد شوینده سطوح مختلف را تمیز می کنند.
تابستان هم که می شود جوراب ها و تی شرت هایی که به زعم فروشندگان با تکنولوژی نانو تولید شده اند جای خود را در دستان دستفروشان و ویترین فروشگاه ها باز می کنند و مردم به امید خریدی بهتر و با کیفیت تر این اجناس را خریداری می کنند.
تبلیغات برای اجناس به اصطلاح نانو تنها به جوراب، دستمال و لباس بسنده نمی کند و امروز برخی از فروشگاه های فرش ماشینی نیز ادعا می کنند محصولاتشان بر پایه این فناوری تولید شده و این فرش ها دیرتر کثیف می شوند. شاید بسیاری از ما حتی برای یک بار هم که شده به سراغ این چنین محصولاتی رفته ایم. اما یا نتیجه ای از آن ندیده ایم و یا اینکه این نوع محصولات با دیگر محصولات مشابه در بازار فرق چندانی نداشته اند.
تکنولوژی در قرن اخیر به قدری در زندگی مردم نفوذ کرده که مردم هیچگاه نمی توانند زندگی بدون آن را تصور کنند و این وابستگی جای بسیاری از سوء استفاده ها را برای برخی افراد سود جو باز کرده تا با فریب مردم از نام فناوری بر محصولات خود که هیچ نوع فناوری در آن وجود ندارد، بتوانند بازاری پرسودی برای خود ایجاد کنند.
تجارت با عناوینی مانند لباس های ضد بوی نانویی، محصولات بهداشتی نانویی، شوینده های نانو و یا زیبایی به شرط تزریق سلول های بنیادی از طریق خون افراد، مانند سرابی است که تنها بی اعتمادی را برای مصرف کنندگان خود نسبت به فناوری برجای می گذارد.